کانون مشاوران آفبا

بخوانید، بدانید و جزء نفرات برتر کنکور شوید

خسته شدم!




خسته شدم!
سلام به شما  داوطلبان عزیز که تا به این لحظه  پیوسته در حال تلاش کردن هستید ...
خیلی از بچه ها این روز ها که برای مشاوره به ما مراجعه می کنند, اغلب گلایه می کنند   که واقعاً خسته شده ام، نمی توانم مثل قبل درس بخوانم و تمرکز کنم، انگار خیلی بیخیال شدم و از این بابت بسیار نگرانم و...
عزیزان توجه بفرمایید، شما چه جزء 20 درصد برتر کنکوری های کشور باشید و چه نباشید، الان به دلیل شرایط و نزدیک تر شدن و بیشتر استشمام کردن بوی کنکور!، اضطراب دارید و این طبیعی است که تمرکزتان به اندازه ی قبل نباشد، البته این امر قابل کنترل است و شما می توانید با این قضیه کنار بیایید. (در یک مقاله دیگر مفصل راجع به استرس صحبت می کنیم.)
مطلب بعدی در مورد خستگی شما است. اجازه بدهید این مطلب را با یادآوری همان تشبیه معروف کنکور به مسابقه ی دوی ماراتون توضیح دهیم. دونده ای که در چند کیلومتر اول مسیر حذف می شود با دونده ای که در چند صد متر باقی مانده به پایان مسیر کنار می رود و دیگر نمی تواند ادامه دهد، چه تفاوتی با همدیگر دارند؟! آیا زحمات این دو فرد در قبال افرادی که مسابقه را تا پایان رسانده اند، اصلاً ثبت می شود و مورد توجه قرار می گیرد؟ حال به نظر شما آیا دستگاه تصحیح کننده ی پاسخ نامه به شما می گوید افرادی که از مهر و آبان ماه درس نخوانده اند، با داوطلبانی که اردیبهشت ماه خسته شده اند و دیگر درس نخواندند، یکسان نیستند؟!!
ما در مقالات اول سال تحصیلی می گفتیم به هدف هایتان، به رتبه و دانشگاه دلخواهتان، به رشته مورد علاقه تان و ...بسیار با دید مثبت فکر کنید و برای آن ها تلاش کنید تا استارت خوبی بزنید. الان نیز جواب شما همان است. ما یک سال از عمرمان (آن هم بهترین دوران نوجوانی) را صرف یک آزمون کرده ایم. الان که به نزدیکی چیزی که یک سال است منتظر آن بودیم رسیده ایم، خسته و ناامید شویم؟! آیا به نظر شما منطقی است؟؟
بنابراین، با توجه به این که الان هم در دوران جمع بندی مطالب درسی هستیم، تمام توان خود را به کار ببرید و سعی کنید همه ی مطالبی که قبلاً زحمت کشیدید و مطالعه کردید، یادآوری و تقویت کنید.
در کنار همه ی این صحبت هایی که کردیم، استراحت و به گردش رفتن (البته کوتاه مدت) هم می تواند این خستگی روحی شما را تا حدی برطرف کند. با افراد با تجربه که می دانید انگیزه ی شما را افزایش می دهند، صحبت کنید. به خود تلقین غلط و خستگی نکنید و از هر عامل استرس زا دور باشید. با تأکید و پافشاری بر روی هدف خود، با متانت ادامه دهید.
امیدواریم بتوانید درست مثل یک دونده ی مصمم، چند صد متر آخر مسیر را محکم تر و قوی تر ادامه دهید و هم چنان از پیشرفت دست نکشید.
سربلند و پیروز باشید
کانون مشاوران آفبا